- De belangrijkste algemene financiële risico’s bij uitvoering van het treasurybeleid zijn het renterisico, het kredietrisico, het liquiditeitsrisico en het koersrisico.
- Het college heeft de raad geïnformeerd in welke mate deze risico’s van toepassing waren en op welke wijze deze risico’s zijn beheerst.
Renterisico
- De investeringen van gemeente Beverwijk worden gefinancierd met interne en externe financieringsmiddelen (eigen en vreemd vermogen). Onder het eigen vermogen vallen reserves en voorzieningen, onder het vreemd vermogen vallen opgenomen langlopende leningen. Gemeente Beverwijk geen nieuw vreemd vermogen aangetrokken noch herfinancieringen afgesloten.
- Gemeente Beverwijk loopt het financieel risico (renterisico) dat door banken gehanteerde rentetarieven stijgen. De basisrente van opgenomen leningen met een looptijd van 50 jaar staat gedurende die termijn vast. Voor vastgestelde opslagen op de basisrente (spreads) geldt een looptijd van 1 tot 3 jaar. Op 15 december 2019 is de spread van 1 lening verlopen en opnieuw vastgesteld; voor lening 299 van de BNG Bank met een reststand van €16,0 mln is de spread met 0,01% verlaagd (van 0,16% naar 0,15%) met een looptijd van 3 jaar. Het totale rentetarief is daardoor gewijzigd van 4,25% naar 4,24%.
- De Wet fido bevat een kasgeldlimiet (voor korte financiering) en een renterisiconorm (voor lange financiering). Met het stellen van deze normen is een wettelijk kader beschikbaar gekomen, om tot een zodanige opbouw (structuur) van de leningenportefeuille te komen, dat het renterisico door renteaanpassing en aflossing/herfinanciering van leningen in voldoende mate wordt beperkt.
Kasgeldlimiet (kortlopende schuld < 1 jaar)
- De kasgeldlimiet vormt een begrenzing op de kortlopende middelen die gemeenten mogen opnemen ter financiering van hun bedrijfsvoering. Deze begrenzing is vastgesteld op een maximumpercentage (8,5%) van het begrotingstotaal aan lasten vóór bestemming (dus zonder stortingen in reserves).
- In onderstaand overzicht wordt de kasgeldlimiet afgezet tegen de werkelijke ontwikkeling van de netto vlottende schuld. Hieruit blijkt dat gemeente Beverwijk binnen de kasgeldlimiet is gebleven.
Kasgeldlimiet (x € 1.000) | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Begrotingstotaal lasten (vóór bestemming) op 1 januari | 106.720 | 106.720 | 106.720 | 106.720 | |
Toegestane kasgeldlimiet | |||||
Percentage regeling *) | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% | |
Kasgeldlimiet in bedrag | 9.071 | 9.071 | 9.071 | 9.071 | |
Omvang netto vlottende schuld | |||||
Vlottende korte schuld | +/+ | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vlottende middelen | -/- | 15.933 | 24.003 | 19.387 | 16.374 |
Totaal netto vlottende schuld | -15.933 | -24.003 | -19.387 | -16.374 | |
Toets kasgeldlimiet | |||||
Toegestane kasgeldlimiet | 9.071 | 9.071 | 9.071 | 9.071 | |
Totaal netto vlottende schuld | -15.933 | -24.003 | -19.387 | -16.374 | |
Ruimte | 25.004 | 33.075 | 28.458 | 25.446 | |
*) Percentage conform Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo). |
Renterisiconorm (x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Berekening renterisico | |||||
1 Renteherzieningen *) | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 Aflossingen **) | 4.020 | 4.020 | 4.020 | 2.687 | |
3 Renterisico (1 + 2) | 4.020 | 4.020 | 4.020 | 2.687 | |
Berekening renterisiconorm | |||||
4 Begrotingstotaal lasten (vóór bestemming) op 1 januari | 106.720 | ||||
5 Percentage regeling ***) | 20% | ||||
6 Renterisiconorm in bedrag (4 x 5) | 21.344 | ||||
Toets aan renterisiconorm | |||||
6 Renterisiconorm in bedrag | 21.344 | ||||
3 Renterisico | 4.020 | ||||
Ruimte | 17.324 | ||||
*) Alleen voor leningen o/g (opgenomen gelden); slechts bij doorverstrekking te salderen met leningen u/g (uitgeleende gelden). | |||||
**) Alleen voor leningen o/g (opgenomen gelden). | |||||
***) Percentage conform Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo). |