Jaarstukken 2019

Financiering

Risicobeheer

  • De belangrijkste algemene financiële risico’s bij uitvoering van het treasurybeleid zijn het renterisico, het kredietrisico, het liquiditeitsrisico en het koersrisico.
  • Het college heeft de raad geïnformeerd in welke mate deze risico’s van toepassing waren en op welke wijze deze risico’s zijn beheerst.

Renterisico

  • De investeringen van gemeente Beverwijk worden gefinancierd met interne en externe financieringsmiddelen (eigen en vreemd vermogen). Onder het eigen vermogen vallen reserves en voorzieningen, onder het vreemd vermogen vallen opgenomen langlopende leningen. Gemeente Beverwijk geen nieuw vreemd vermogen aangetrokken noch herfinancieringen afgesloten.
  • Gemeente Beverwijk loopt het financieel risico (renterisico) dat door banken gehanteerde rentetarieven stijgen. De basisrente van opgenomen leningen met een looptijd van 50 jaar staat gedurende die termijn vast. Voor vastgestelde opslagen op de basisrente (spreads) geldt een looptijd van 1 tot 3 jaar. Op 15 december 2019 is de spread van 1 lening verlopen en opnieuw vastgesteld; voor lening 299 van de BNG Bank met een reststand van €16,0 mln is de spread met 0,01% verlaagd (van 0,16% naar 0,15%) met een looptijd van 3 jaar. Het totale rentetarief is daardoor gewijzigd van 4,25% naar 4,24%.
  • De Wet fido bevat een kasgeldlimiet (voor korte financiering) en een renterisiconorm (voor lange financiering). Met het stellen van deze normen is een wettelijk kader beschikbaar gekomen, om tot een zodanige opbouw (structuur) van de leningenportefeuille te komen, dat het renterisico door renteaanpassing en aflossing/herfinanciering van leningen in voldoende mate wordt beperkt.

Kasgeldlimiet (kortlopende schuld < 1 jaar)

  • De kasgeldlimiet vormt een begrenzing op de kortlopende middelen die gemeenten mogen opnemen ter financiering van hun bedrijfsvoering. Deze begrenzing is vastgesteld op een maximumpercentage (8,5%) van het begrotingstotaal aan lasten vóór bestemming (dus zonder stortingen in reserves).
  • In onderstaand overzicht wordt de kasgeldlimiet afgezet tegen de werkelijke ontwikkeling van de netto vlottende schuld. Hieruit blijkt dat gemeente Beverwijk binnen de kasgeldlimiet is gebleven.

Kasgeldlimiet (x € 1.000)

2019
4e kw

2019
3e kw

2019
2e kw

2019
1e kw

Begrotingstotaal lasten (vóór bestemming) op 1 januari

106.720

106.720

106.720

106.720

Toegestane kasgeldlimiet

Percentage regeling *)

8,5%

8,5%

8,5%

8,5%

Kasgeldlimiet in bedrag

9.071

9.071

9.071

9.071

Omvang netto vlottende schuld

Vlottende korte schuld

+/+

0

0

0

0

Vlottende middelen

-/-

15.933

24.003

19.387

16.374

Totaal netto vlottende schuld

-15.933

-24.003

-19.387

-16.374

Toets kasgeldlimiet

Toegestane kasgeldlimiet

9.071

9.071

9.071

9.071

Totaal netto vlottende schuld

-15.933

-24.003

-19.387

-16.374

Ruimte

25.004

33.075

28.458

25.446

*) Percentage conform Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo).

Renterisiconorm (x € 1.000)

2019
T1

2020
T+1

2021
T+2

2022
T+3

Berekening renterisico

1 Renteherzieningen *)

0

0

0

0

2 Aflossingen **)

4.020

4.020

4.020

2.687

3 Renterisico (1 + 2)

4.020

4.020

4.020

2.687

Berekening renterisiconorm

4 Begrotingstotaal lasten (vóór bestemming) op 1 januari

106.720

5 Percentage regeling ***)

20%

6 Renterisiconorm in bedrag (4 x 5)

21.344

Toets aan renterisiconorm

6 Renterisiconorm in bedrag

21.344

3 Renterisico

4.020

Ruimte

17.324

*) Alleen voor leningen o/g (opgenomen gelden); slechts bij doorverstrekking te salderen met leningen u/g (uitgeleende gelden).

**) Alleen voor leningen o/g (opgenomen gelden).

***) Percentage conform Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo).

ga terug