Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à €2,50). Dit is 0,154 %.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
- De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
- Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak.
- Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
- Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
Visie op de verbonden partij
- De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens
- Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.
(Wijziging) belang
- Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van €214 dzd, dat is tevens het risicobedrag
- Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt €139,3 mln
Beleidsverslag
- aandelenbezit
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
4.953.000
4.991.000
4.887.000
Vreemd vermogen
135.072.000
132.518.000
144.802.000
Resultaat
393.000
337.000
163.000
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk)
- De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau
- Verbonden partij GEM Broekpolder
GEM Broekpolder
Programma
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (8)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S.G. Ferraro
Behartigd openbaar belang
- Unieke samenwerking gemeenten, de Broekpolder ligt op het grondgebied van gemeente Heemskerk en Beverwijk
- Heemskerk en Beverwijk hebben de krachten gebundeld om een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
- Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken gemeente Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties.
- Voor dit publiek-private samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens
- De laatste fase van het project Broekpolder (Herman Heijermanslaan) in 2019 afronden
- Daarna de GEM opheffen en het project financieel afsluiten
(Wijziging) belang
Beleidsverslag
- Het laatste deel van het project Broekpolder wordt voltooid in 2020
- Daarna wordt de GEM Broekpolder geliquideerd en is het project afgerond
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
22
27
1)
Vreemd vermogen
1
2
1)
Resultaat
4
5
1)
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
- 1) Het jaarverslag 2019 GEM Broekpolder is nog niet beschikbaar
Bron
- Jaarstukken, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma
Sociaal Domein (6)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Dagelijks bestuur: Wethouder B.G.P. van den Berg, Algemeen Bestuur Wethouder H.J. Niele-Goos.
Behartigd openbaar belang
- IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken
- Het betreft mensen met of zonder arbeidsbeperking die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan
Visie op de verbonden partij
- De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien.
- Betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens
- IJmond Werkt! inclusief werkgeversservicepunt is het re-integratiebureau voor de vier IJmondgemeenten.
- De uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vormt het kader voor de dienstverlening uitgevoerd wordt door IJmond Werkt!
- Het participatiebudget wordt flexibel ingezet voor de gehele doelgroep
- 10% van het re-integratiebudget is beschikbaar voor de eerste 2 treden van de participatieladder en innovatie doeleinden
(Wijziging) belang
Beleidsverslag
IJmond werkt! heeft
- De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderd
- Mensen met of zonder arbeidsbeperking gestimuleerd richting betaald werk
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
4.652,0
4.210,0
Vreemd vermogen
3.989,0
3.399,0
Resultaat
-62,0
2.419,0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
6.044,0
5.836,0
Toelichting financiële gegevens
- De jaarstukken 2019 zijn nog niet vastgesteld.
Bron
- Jaarstukken van de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- De grootste risico’s zijn de mogelijke kortingen op de WSW- en re-integratiedeel subsidie, de uitstroomvariabelen SEO, vermindering opdrachten van gemeenten (groenbestekken) en opzegging van detacheringscontracten bij grote klanten
- De algemene reserve van IJmondwerkt! was per 31-12-2018 €500 dzd. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven dit bedrag uitkomt, het meerdere wordt aan de deelnemers van IJmond Werkt! uitbetaald.
- De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s.
- Gezien de begrote inkomsten en uitgaven voor 2020 (resultaat nihil), de hoogte van de algemene reserve en de risico’s, is het weerstandsvermogen erg laag.
- Verbonden partij Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Programma
Volksgezondheid en Milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol en H.J. Niele - Goos
Behartigd openbaar belang
- Het AIJZ heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van gemeente Velsen, Beverwijk en Heemskerk te behartigen voor beheer van de aandelen van de HVC.
- Een doelmatig en milieu-hygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
- Gezamenlijk standpunt(en) bepalen die het AIJZ inneemt in de algemene vergadering van HVC.
- Het AIJZ levert, samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf Westfriesland (CAW), een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC.
- De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.
- De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid
Visie op de verbonden partij
Het AIJZ:
- Draagt zorg voor de be- en verwerking van de afvalstoffen die AIJZ vervolgens aanbiedt aan HVC.
- Beheert de aandelen van gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de HVC. Gemeente Zaanstad is per 2019 uitgetreden.
- Bezit 264 aandelen, dit is 9,06% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt €45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Beverwijk staat garant voor 25% van de aandelen AIJZ (2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening bedroeg ultimo 2018 €630 mln.
- Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhoudersovereenkomst (ballotage) ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.
Beleidsvoornemens
- De activiteiten en beleidsvoornemens van het AIJZ liggen in het verlengde van de doelstelling voor de be- en verwerking van het rest- en GFT-afval van gemeente Beverwijk. Gemeente Beverwijk ondersteunt de ontwikkeling naar een meer samenhangend, efficiënt en duurzaam afvalbeheer.
- Via verbranding van het afval produceert HVC duurzame energie (warmte, gas elektriciteit) zoals ook uit biomassa, wind, zon en geothermie. In iedere aandeelhoudersvergadering van HVC wordt de zogenaamde update contextanalyse behandeld. Daarin worden de belangrijkste ontwikkelingen geschetst op de terreinen waarop HVC actief is.
- Ter voorbereiding op deze aandeelhoudersvergadering wordt deze update van de contextanalyse in de GR AIJZ besproken en als dit aanleiding geeft tot vragen/toelichting wordt dit ingebracht de aandeelhoudersvergadering
- Gemeente Velsen heeft als voornemen uitgesproken om uit de AIJZ te treden (per juni 2020). De IJmond-gemeenten blijven het aandeelhouderschap samen uitoefenen. Door de uittreding van Velsen uit AIJZ is samenvoeging met de GR ReinUnie niet meer mogelijk. Er wordt onderzoek gedaan naar de consequenties van de uittreding Velsen voor de beoogde samenvoeging van GR AIJZ/GR ReinUnie en naar alternatieven. Een gewijzigde GR AIJZ waarbij onder andere het uittreden van Velsen is verwerkt wordt voorbereid en voorgesteld in het 2e kwartaal 2020
(Wijziging) belang
- Het AIJZ vertegenwoordigt gemeente Beverwijk als aandeelhouder in HVC.
- Gemeente Zaanstad is per 2019 uit de AIJZ getreden. Het belang van AIJZ in HVC is daarmee afgenomen van 529 (18,15%) tot 264 (9,06%) aandelen HVC
Beleidsverslag
- De algemene vergadering van aandeelhouders (AvA) van HVC is in juni en december 2019 bijeen geweest. De aandeelhouder AIJZ is over de agendapunten geadviseerd.
- In de AvA zijn aandeelhouders aan de hand van de context-ananlyse over de ontwikkelingen op het gebied van afval/grondstoffen, materiaalhergebruik, afvalscheiding en (duurzame) energie geïnformeerd. Daarbij is ingegaan op financiële meerjarenprognoses. De raad is aan de hand van vooruitblik- en terugbliknotities van HVC over de AvA van HVC geïnformeerd.
- de jaarstukken 2018 van HVC is vastgesteld en een klankbordgroep ter voorbereiding en meningsvorming over passende financiële kader voor de opgave "Van Gas Los" is ingesteld.
- De gemeente Zaanstad is per april 2019 uit GR AIJZ getreden. De gemeente Velsen heeft in het 1e kwartaal 2019 laten weten het voornemen te hebben eveneens uit te treden. Een plan van aanpak voor deze uittreding is in het 4e kwartaal 2019 door het bestuur van AIJZ vastgesteld. De raad is hierover in januari 2020 geïnformeerd. Beverwijk en Heemskerk blijven deel uitmaken van de AIJZ.
- De raad heeft in 2019 kennis genomen van de jaarrekening 2018 en ingestemd met de begrotingswijziging 2019 en de begroting 2020 van de AIJZ (IR-19-0139)
- De raad is geïnformeerd over het stilleggen van een aantal verbrandingsovens van het Afval Energiebedrijf Amsterdam (AEB) in het 3e kwartaal 2019 en wens van de gemeente Amsterdam om de mogelijkheid tot samenwerking van AEB in HVC-verband te onderzoeken. Dit onderzoek heeft niet geleid tot een vervolgstap voor deze beoogde samenwerking
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
35
35,7
Vreemd vermogen
9
9,5
Resultaat
1
0,1
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1,2
1,4
Toelichting financiële gegevens
- zie hiervoor de jaarstuken van de GR
Bron
- Jaarstukken 2018 GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeente Beverwijk kan voor garantstelling aangesproken worden naar rato van de hoeveelheid aandelen die zij heeft. Dat is 2,3% van de aandelen en dat komt overeen met ongeveer €14,3 mln aan garantstelling. Dit risico is in de risicoparagraaf van programmabegroting van gemeente Beverwijk gekwantificeerd op nul euro
- Gemeente Velsen heeft het voornemen om per juni 2020 uit de GR AIJZ te treden en voorziet zelf in de extra kosten die gemoeid zijn met deze uittreding. Een plan van aanpak voorziet onder andere in de verdeling van de aandelen. De jaarlijkse kosten van AIJZ worden na de uittreding van Velsen verdeeld over gemeente Beverwijk en Heemskerk waardoor de bijdrage voor Beverwijk naar verwachting verdubbeld tot afgerond €5.600
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Beemster, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
- De Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers.
- De ODIJ en de deelnemende gemeenten maken toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten.
- Voor deze gemeenten voert de ODIJ minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket).
- Door decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de ODIJ ondergebracht.
- De ODIJ voert in mandaat van de Provincie ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit
Visie op de verbonden partij
- Het behouden en waar mogelijk verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan
- In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van gemeente Beverwijk (zie hiervoor ook webpagina vastgesteld beleid) is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest
- Voor het verbeteren van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid
- Voor wettelijke taken is het de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen
Beleidsvoornemens
- De ODIJ schrijft per deelnemende gemeente voor een periode 4 jaar een milieubeleidsplan. Gemeente Beverwijk heeft zijn voornemens in het Milieubeleidsplan 2015-2020 verwoord. Het milieubeleid is gericht op het verbeteren van de leefomgeving in Beverwijk. Voor de uitvoering van het milieubeleidsplan wordt jaarlijks een uitvoeringsprogramma opgesteld.
- Naast het milieubeleidsplan zijn enkele beleidsnotities van kracht: De Visie luchtkwaliteit 2017-2021, het Actieplan Geluidhinder wegverkeerslawaai 2019-2023, de Bestuurlijke Agenda Schiphol 2019-2022 en het Bodembeheerplan en Bodemkwaliteitskaarten
(Wijziging) belang
- Niet van toepassing
Beleidsverslag
- Er zijn acties uitgevoerd ter verbetering van de luchtkwaliteit zoals het stimuleren van de fiets voor het woon-werkverkeer van bedrijven, een bewustwordingscampagne voor een correcte houtstook bij particulieren, het uitvoeren van gevelisolatie voor geluidbeperking in woningen en het stimuleren van duurzame (zonne)energie bij bedrijven en particuliere huisbezitters.
- Uitvoeren duurzaamheidslening voor duurzame maatregelen rondom de woning.
- Advies aan het college over vergunningaanvraag en milieu-incidenten bij het staalbedrijf in de IJmond
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
558
509,3
Vreemd vermogen
8547
8.551,5
Resultaat
-72
10,5
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
911
923,4
Toelichting financiële gegevens
Bron
- Jaarstukken van de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Niet van toepassing
- Verbonden partij Cocensus
Cocensus
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Heerhugowaard, Hillegom, Beverwijk, Langedijk, Haarlem, Oostzaan, Bergen, Den Helder, Wormerland, Alkmaar, Haarlemmermeer.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
Cocensus zorgt voor:
- Heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting
- Rioolrechten en afvalstoffenheffing
- Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
- Voert de Wet waardering onroerende zaken uit
Cocensus zorgt voor de heffing en inning van:
- Grafrechten
- Havengelden
- Hondenbelasting
- Leges
- Marktgelden
- Parkeerbelasting
- Precariobelasting
- Toeristenbelasting
- Vermakelijkhedenretributie
Visie op de verbonden partij
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.
Beleidsvoornemens
- In 2019 start het uitbesteden van de ICT met een service level agreement (SLA)
- Per 31 december 2021 eindigt het huurcontract voor het kantoorpand van Cocensus in Hoofddorp. Voor herhuisvesting is een projectplan opgesteld.
- Cocensus heeft een projectplan vastgesteld in 2018 voor de herwaardering van objecten op basis van vierkante meters in plaats van kubieke meters. Dit project loopt door tot 2021.
(Wijziging) belang
- niet van toepassing
Beleidsverslag
- In 2018 is door Cocensus een offerte uitgebracht voor deelname van Uitgeest, Castricum en Heiloo aan de GR. De GR deelnemers hebben ingestemd dat deelname in 2020 gerealiseerd gaat worden
- Een aantal keer per jaar rapporteert Cocensus over de uitvoering van de beleidsvoornemens en afspraken van de belastingtaken
- De heffing- en invorderingstaken zoals opgenomen in de dienstverleningsovereenkomst zijn naar tevredenheid uitgevoerd
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
200
205,3
Vreemd vermogen
5.588
4175,7
Resultaat
-/-15
5,4
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
731
755,8
Toelichting financiële gegevens
Bron
- Jaarstukken GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Zie hiervoor de paragraaf risico’s van de begroting 2020 van de GR Cocensus
- Verbonden partij ReinUnie
ReinUnie
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos en wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
- De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers in de GR behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid)
- Bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling voor afvalverwerking en reiniging
- De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de GR
Visie op de verbonden partij
- Het beheren van de huur-, financiering- en andere overeenkomsten
- Gemeenschappelijk bepalen van standpunten op het gebied van afvalbeheer binnen de GR
- Zie hiervoor ook de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Beleidsvoornemens
- In 2018 is met de deelnemende gemeenten de noodzaak/wenselijkheid tot voortzetting/opheffing besproken. Dit in relatie tot de uittreding van Zaanstad uit de GR AIJZ per april 2019 en de mogelijkheid om deze GR samen te voegen tot 1 regeling. Een uitwerking over deze mogelijke samenvoeging is naar verwachting beschikbaar in het 2e kwartaal 2019
(Wijziging) belang
- Niet van toepassing
Beleidsverslag
- De raad heeft kennisgenomen van de jaarrekening 2018 en heeft begroting 2020 van de GR ReinUnie vastgesteld
- Het bestuur is meerdere keren bijeen geweest waarbij de voorgenomen uittreding van Velsen en de consequenties daarvan op de voorgenomen samenvoeging van de regeling AIJZ en ReinUnie is besproken
- Een startnotitie over de consequenties van het opheffen van ReinUnie is door het bestuur besloten en wordt in 2020 uitgewerkt
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
17
-2,9
Vreemd vermogen
4.552
3.657
Resultaat
-23
-19,9
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
0
Toelichting financiële gegevens
Bron
- Jaarstukken GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Niet van toepassing
- Verbonden partij Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Programma
Verkeer, vervoer en waterstaat (2)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
https://www.portofamsterdam.com/nl/scheepvaart/zeevaart/het-centraal-nautisch-beheer
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S. Ferraro
Behartigd openbaar belang
- Het CNB is een GR waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.
Beleidsvoornemens
- Herziening van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaal. De geactualiseerde versie in 2019 voorleggen aan de raden van de deelnemende gemeenten.
(Wijziging) belang
- niet van toepassing
Beleidsverslag
- In samenspraak met de partners binnen het CNB is een nieuwe Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied opgesteld. In december 2019 heeft de raad deze verordening vastgesteld
- Zie hiervoor zie webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
-
-
-
Vreemd vermogen
-
-
-
Resultaat
-
-
-
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
-
-
-
Toelichting financiële gegevens
- Geen financieel belang
Bron
- Niet van toepassing
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Niet van toepassing
- Verbonden partij Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Programma
Sport, cultuur en recreatie (5)
Algemeen
Vestigingsplaats
Uitgeest
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos
Behartigd openbaar belang
Het RAUM zet zich in voor
- Een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden en de Omzoom
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden en Omzoom
- Duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport voor bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio
Visie op de verbonden partij
- Bevordering van goede mogelijkheden voor recreëren in de buitenruimte met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen
- Voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking waaronder het gebruik van; strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden, Aagtenpark en de Omzoom.
Beleidsvoornemens
- Vanaf begin januari 2019 het Aagtenpark onderbrengen in de GR van het RAUM
- Recreatieve ontwikkeling van de Buitenlanden met inzet van een externe recreatie ondernemer
(Wijziging) belang
Beleidsverslag
- We hebben opnieuw een werving en selectietraject gestart voor recreatieve ontwikkeling van "Erfgoedpark de Hoop". De eerst geselecteerde ondernemer heeft bij verdere uitwerking de opdracht namelijk teruggegeven. Eind 2019 is daarna de kans geboden aan de eerste runner-up uit het selectieproces. Deze werkt zijn plan nu verder uit
- Voor de Buitenlanden is, na een werving en selectietraject, voor een recreatieve ontwikkeling een ondernemersgroep geselecteerd die gefaseerd "het Rijk van Rorik"gaat ontwikkelen
- Het Aagtenpark is in de loop van 2019 officieel ondergebracht in de GR van het RAUM. Het dagelijks beheer en onderhoud van het park is vanaf begin 2019 al overgedragen aan het RAUM
- De participantenbijdrage in deelgebied Y tot Z van het RAUM is herverdeeld:
- De provincie gaat in 2 stappen (2019/2020) terug naar de oorspronkelijk afgesproken bijdrage van 50% in plaats van de 75% die zij tijdelijk heeft bijgedragen
- Tussen Zaanstad en de IJmond heeft ook een herverdeling plaatsgevonden, waarbij de IJmond meer is gaan bijdragen. Deze herverdeling is gerelateerd aan de oppervlakte en nabijheid van de uiteindelijk gerealiseerde recreatieve voorzieningen
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
2.096
2.115,0
Vreemd vermogen
99
129,2
Resultaat
348
19,4
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
58
59,3
Toelichting financiële gegevens
Bron
- Jaarrekening van de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Verbonden partij Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma
Onderwijs (4)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Velsen en
ZandvoortBestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
- Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten
- gemeente Haarlem is centrumgemeente
Visie op de verbonden partij
- Er is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen van de leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking
- Scholen in de regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens
- Uitvoering geven aan centrale registratie, voor de gehele regio ontstaat hiermee 1 actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie.
- De aangesloten gemeenten kunnen hiervan gebruik maken bij de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken
(Wijziging) belang
- Niet van toepassing
Beleidsverslag
- De cijfers laten zien dat er meer jongeren terug worden begeleid naar onderwijs dan in voorgaande jaren. Dat is een positieve ontwikkeling, aangezien het behalen van een startkwalificatie voor jongeren hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
- Voor verdere toelichting verwijzen we naar het jaarverslag van het RMC over het schooljaar 2018-2019
- Het meerjarenprogramma 'Aanval op schooluitval 2019-2022' is door het bestuur vastgesteld
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
19
20
22
Toelichting financiële gegevens
- Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald
- Ook wordt jaarlijks een bijdrage van gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren ontvangen
Bron
- Jaarstukken van de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Niet van toepassing
- Verbonden partij Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma
Veiligheid (1)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester M.E. Smit
Behartigd openbaar belang
Taken Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
- Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises
- Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de (krachtens de wet) aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald
- Adviseren college over de brandweertaak
- Voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing
- Instellen en in stand houden van een brandweer
- Instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
- Voorzien in de meldkamerfunctie
- Aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel
- Inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen/tussen de diensten van de VRK en de diensten/organisaties die betrokken zijn
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg
Visie op de verbonden partij
- Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
- Niet alleen de VRK heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens
- De VRK is verantwoordelijk is voor uitvoering van de basisbrandweerzorg, de GGD taken en de bestrijding van rampen en crises in de regio
- Het samenwerkingsverband levert, naast de wettelijke verplichting, een efficiëntere en effectievere uitvoering van taken op
- De continue aanpassing aan veranderende omstandigheden en het hoge risicoprofiel van Beverwijk en de regio IJmond vragen om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten. Dit geldt zowel op het gebied van volksgezondheid als veiligheid in brede zin
(Wijziging) belang
Beleidsverslag
- Trainen hulpverleners met het oog op terrorismedreiging
- adviesrol binnen uitvoering Omgevingswet ontwikkelen
- inrichting nieuwe gezamenlijke meldkamer Veiligheidsregio’s Zaanstreek-Waterland, Noord Holland Noord en Kennemerland
- Door vervanging waterleidingnetwerk PWN is de bluswaterdekking niet langer dekkend. Oplossing aangedragen door de VRK vraagt om bestuurlijke keuzes
- De VRK wil het beheer en onderhoud van alle brandweerkazernes overnemen van de gemeenten. Er is een knelpuntenanalyse beschikbaar, nu bestuurlijke keuzes maken
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
3.379
3.358
4.054
Vreemd vermogen
39.989
41.612
42.445
Resultaat
1.435
1.346,5
1.062
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
3.199
3.311
3.507
Toelichting financiële gegevens
Bron
- Jaarverslag van de GR, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Zie hiervoor de begroting VRK; par. 4.1, weerstandsvermogen en risicobeheersing met uitgebreide info over het risicoprofiel met kwantificeerbare en niet kwantificeerbare risico’s en een omschrijving van de maatregelen. Er is sprake van een gematigd profiel
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting RIJK
Stichting RIJK
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Deelnemende partijen
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen en Wormerland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen
Behartigd openbaar belang
- Stichting RIJK (RIJK) is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties
Visie op de verbonden partij
- Beheersing en transparantie van inkoop en aanbestedingsproces
- Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam, circulair) en social return
- Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen
Beleidsvoornemens
- De kwaliteit van de inkoop- en aanbestedingsprocessen verbeteren
(Wijziging) belang
- Niet van toepassing
Beleidsverslag
- In 2019 is Stichting RIJK (RIJK) gaan werken met een andere organisatie-opzet. RIJK is gaan werken vanuit de sectoren van de gemeenten: Buurt, Burger en Bedrijfsvoering. Zo wordt per domein zichtbaar wat de inzet van RIJK is, wat deze kost en wat dit heeft opgeleverd. Dit past bij de outputgerichte benadering en de mate van transparantie die RIJK nastreeft.
- In 2019 heeft RIJK een programma Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) opgezet. Het programma had als doel om in collectiviteit duurzaamheid in het inkoopproces te integreren en deze breed op te zetten en te ontwikkelen voor alle deelnemende gemeenten
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2017
2018
2019
Eigen vermogen
263
83,4
Vreemd vermogen
253
589,5
Resultaat
-124
5,1
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
229
255,4
Toelichting financiële gegevens
Bron
- Jaarstukken Stichting RIJK
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Niet van toepassing