Jaarstukken 2019

Bestuur en ondersteuning

Burgerzaken

Burgerzaken (0.2)

Wat wil de raad bereiken?

Betrouwbare basisregistraties en het leveren van diensten en producten zoals identiteits- en reisdocumenten, verklaringen omtrent het gedrag en naturalisatie
Organiseren van verkiezingen en referenda
Een klantcontactcentrum (KCC) met de functies publieksbalie, website, post en telefoon
Optimaliseren en toekomstbestendige dienstverlening wat leidt tot een grotere klanttevredenheid van inwoners en ondernemers

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • We zijn aangesloten op de Berichtenbox van MijnOverheid.
  • Er is software aangeschaft die het mogelijk maakt om 15 nieuwe E-diensten van burgerzaken in 2020 aan te bieden aan inwoners.
  • Het adresonderzoek ter bestrijding van woonfraude vanuit het Landelijke Aanpak Adresfraude van Ministerie van BZK is geïntensiveerd. Het project is eind 2018 afgerond en is opgenomen in de reguliere werkzaamheden. Er zijn 457 adresonderzoeken uitgevoerd.
  • Een aantal processen is met de Lean systematiek verbeterd. Zo is het 'eerste keer goed' percentage van verzenden van facturen gestegen naar 75%. Ook is de waardering van het afhandelen van de meldingen openbare ruimte gestegen van 3.1 sterren (in mei 2019) naar 3,8 sterren (in oktober 2019) als gevolg van verbetering in het proces. Een ander proces waar waarde aan toegevoegd is, is het proces van een aanvraag bijzondere bijstand. Deze procedure is verkort.
ga terug