Jaarstukken 2019

Economie

Economische promotie

Economische promotie (3.4)

Wat wil de raad bereiken?

  • Versterken van de toeristische sector in Wijk aan Zee en Beverwijk; aansluitend op de benoemde kernkwaliteiten ‘zee, strand en duinen’, ‘cultuurhistorie’ en ‘verbindende routes (wandelen en fietsen)’. Dit moet leiden tot meer, vaker terugkomende en langer verblijvende (toeristische) bezoekers, als ook tot een impuls op het gebied van gastvrijheidsbeleving, diversiteit en kwaliteit van lokale toeristische producten en intensievere samenwerking binnen de sector. Het voorgaande resulteert in meer toeristisch-economische omzet, een stijging van de lokale werkgelegenheid en het behouden en/of (door)ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau. Daarnaast faciliteert de gemeente initiatieven om talrijke evenementen voor iedereen te organiseren
  • Brede regionale (stads)promotiecampagne voor Beverwijk en Wijk aan Zee waarin beiden als aantrekkelijke woon-, werk-, winkel- en recreatiebestemming worden neergezet. Het college laat met trots het moois zien dat gemeente Beverwijk al te bieden heeft en blijft werken aan ‘Beverwijk een beetje mooier maken’ met als doel het aantrekken van meer bewoners, bedrijven en bezoekers.
    Structureel budget voor organisatie en profilering van het wereldberoemde Tata Steel Chess-toernooi draagt bij aan de promotie van onze stad en dorp

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Nota strandbeleid

  • De nota Strandbeleid Wijk aan Zee 2019-2023 is in juni 2019 vastgesteld door de raad, zie hiervoor ook webpagina vastgesteld beleid. De raad heeft kennis genomen van de nader uit te werken maatregelen per beleidskader. Via een amendement heeft de raad aangegeven dat men de raadsbrief van 28 september 2018 integraal onderdeel wil laten uitmaken van het betreffende strandbeleid.

Pollution Art

  • Er is een eerste stap gezet met het Pollution Art project in de IJmond. Tijdens de opening van het strandseizoen in april is daarvoor een kunstwerk onthuld.

Opruimactie

  • We zijn gestart met het gebruik van de zogenaamde 'Juttas', waarmee Grondstofjutters rommel op het strand in Wijk aan Zee opruimen. Dit initiatief is gelijktijdig gestart met de opening van het strandseizoen en de onthulling van het eerste kunstwerk in het Pollution Art project.

Blauwe vlag

  • Het strand van Wijk aan Zee - het leukste familiestrand van Nederland - heeft ook in 2019 de blauwe vlag ontvangen.

Mogelijkheden uitbreiding parkeermogelijkheden voor mindervaliden

  • De mogelijkheden naar het Blauwe Loper-project zijn onderzocht. Het wordt, samen de opening van strandseizoen 2020, op 1 locatie uitgevoerd.

Bezoekers trekken met gerichte en goede communicatie

  • Via andere communicatiekanalen gericht op het festivalweekend Tata Steel Chess. Het evenement heeft meer bezoekers getrokken dan in voorgaande jaren
  • Met de IJmond, provincie en de MRA werken we samen om meer bezoekers te trekken naar de IJmond. Voorbeelden hiervan zijn; Pollution Art en de Week van de Industriecultuur.

Stimuleren beeldbepalende en imago versterkende evenementen, attracties, routes en monumenten

  • We zijn gestart met de voorbereidingen voor PreSail 2020.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Start integraal ruimtelijk-economisch plan, kwaliteitsimpuls en opstellen beeldkwaliteitsplan voor Wijk aan Zee en beleidsplan toerisme

  • Als gevolg van gestelde prioriteiten is nog geen start gemaakt met het opstellen van deze plannen.
ga terug