Jaarstukken 2019

Onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (4.3)

Wat wil de raad bereiken?

Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is zeker na de decentralisaties voor de raad nog belangrijker geworden. Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van de Jeugdwet. Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langer termijn, onder andere: betere kansen op het vervolgonderwijs, meedoen in de samenleving, participatie in het arbeidsproces en een betere gezondheid.
Op de basis- en middelbare school is het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met allerlei facetten uit de samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen ook onderwezen worden in cultuur en sport. We faciliteren cultuureducatie, bewegingsonderwijs en lessen in democratisch burgerschap. Daarnaast is het belangrijk de jeugd op te leiden die aansluiten bij de te verwachte vraag naar technisch personeel ook in het kader van realisatie van nieuwe technieken voor windenergie, warmtenetten, aardgasloos bouwen en circulaire economie

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • Haalbaarheidsonderzoek huisvesting IKC; we zijn gestart met het haalbaarheidsonderzoek voor ver-/nieuwbouw van het IKC. Zie ook taakveld onderwijshuisvesting
  • Herijkt taalakkoord; in mei 2019 hebben de gemeenten, partners en werkgevers een nieuw, integraal Taalakkoord gesloten. Algemene speerpunten in het herijkte taalakkoord zijn onder andere meer laaggeletterden met Nederlands als moedertaal bereiken, laaggeletterdheid bespreekbaar maken en meer aandacht te hebben voor taal op de werkvloer. Dit heeft er in IJmondverband toe geleid dat verschillende nieuwe activiteiten zijn gestart die bijdragen aan de gestelde doelen zoals; taalexpert, werkconferentie met werkgevers, herkenning en doorverwijzing naar Taalhuis.
  • Democracity (burgerschap onderwijs); in het voorjaar van 2019 zijn met de basisscholen afspraken gemaakt voor het volgen van het burgerschapsspel 'democracity'. In het najaar hebben leerlingen uit groep 7 met enthousiasme het spel in het stadhuis gespeeld. Hiermee heeft het college een ambitie van de raad uitgevoerd.
  • TTT Junior Academy; In juni 2019 is de pilot TTT Junior Academy gestart vanuit een burgerinitiatief om kansarme leerlingen meer mogelijkheden tot zelfontplooiing te bieden. De raad heeft in december besloten de pilot te verlengen.
  • Techport, zie hiervoor taakveld economische ontwikkelingen
  • Kadernota Onderwijsachterstandenbeleid; we zijn gestart met het opstellen van een nieuwe kadernota voor de periode 2020 - 2023.
  • Leerlingenvervoer, zie hiervoor taakveld maatwerkvoorzieningen
ga terug