- Door beleidskeuzes is bepaald welke kosten worden toegerekend aan een heffing. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn, dat wil zeggen dat de begrote opbrengst niet hoger mag zijn dat de begrote toegerekende lasten.
- Voor de toepassing van artikel 229 Gemeentewet (heffen van rechten) is alleen de kostendekkendheid op begrotingsbasis van belang. Als echter in werkelijkheid de opbrengst van een heffing structureel hoger is dan de toegerekende lasten, is er een aanleiding om te onderzoeken of de kostentoerekening juist is en of de tarieven naar beneden bijgesteld kunnen worden.
Overheadkosten
- Omdat de overheadkosten niet op beleidsprogramma's worden begroot, maar op een apart taakveld in programma Bestuur en ondersteuning kan overhead alleen buiten de jaarrekening om aan de tarieven worden toegerekend. In de beleidsprogramma's zijn de kosten geboekt die direct kunnen worden toegerekend aan de betreffende taken/activiteiten. Omdat de overhead apart wordt geboekt, is het niet mogelijk om uit de taakvelden alle kosten van de lokale heffingen in één keer uit de jaarrekening af te leiden. Daarom is in deze paragraaf een toelichting opgenomen
- De overhead wordt apart toegerekend, de wijze waarop is vastgelegd in de financiële verordening. Deze methode is toegepast bij het bepalen van de begrote en werkelijke kostendekkendheid in 2019.
Tariefberekening
- Voor de tarieven die maximaal kostendekkend mogen zijn, is in de begroting inzicht gegeven welke beleidskeuzes bij het berekenen van de heffing zijn gemaakt.
- In de begroting 2019 is de kostendekkendheid opgenomen voor afval, riolering, grafrechten, marktgelden en havengelden. In onderstaande tabellen is de werkelijke mate van kostendekkendheid in 2019 van deze heffingen weergegeven.
Afvalstoffenheffing
- de gemeente heeft de wettelijke plicht om zorg te dragen voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. Voor het belastingjaar 2019 werden in totaal ruim 19 dzd aanslagen opgelegd waarvan 36% aan eenpersoonshuishoudens en 64% aan meerpersoonshuishoudens.
- De mate van kostendekkendheid in 2019 is 75%, dit is lager dan begroot (79%). De opbrengst van de heffing is iets lager dan begroot en de kwijtscheldingslasten en inzameling- en verwerkingskosten zijn hoger.
Tabel afvalstoffenheffing
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
Kosten taakveld Afval | 5.107 |
Kosten kwijtschelding | 276 |
Kosten straatreiniging | 159 |
Kosten afvaldumpingen | 45 |
Kosten toezicht en controle | PM |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -523 |
Netto kosten taakvelden | 5.063 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 24 |
Btw | 1.101 |
Totale kosten | 6.188 |
Opbrengst heffing | 4.661 |
Dekkingspercentage | 75% |
Rioolheffing
- De gemeente heeft een zorgplicht voor de inzameling van stedelijk afvalwater en een zorgplicht voor hemel- en grondwater (de zogenaamde watertaken). De heffing wordt opgelegd aan gebruikers van woningen en niet woningen en de heffing is afhankelijk van het aantal kubieke meters water. Er is een tarief voor 0 tot en met 300 m3 water (98,6% van de aanslagen) en een tarief voor > 300 m3 (1,4% van de aanslagen).
- De mate van kostendekkendheid is in 2019 90%. Dit is iets lager dan begroot omdat de opbrengst van de heffing iets lager is en er meer btw is toegerekend is door veel vervangings- en investeringsprojecten
Tabel rioolheffing
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
Kosten taakveld Riool | 3.142 |
Kosten kwijtschelding | 236 |
Kosten straatreiniging | 164 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -30 |
Netto kosten taakvelden | 3.512 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 224 |
Btw | 809 |
Totale kosten | 4.545 |
Opbrengst heffing | 4.102 |
Dekkingspercentage | 90% |
Grafrechten
- De gemeente heft grafrechten voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats
- De mate van kostendekkendheid in 2019 is 54%, dit is fors lager dan begroot (83%). De opbrengsten grafrechten en afkoop onderhoud zijn lager en de lasten zijn hoger dan begroot. Zie hiervoor de toelichting bij taakveld Begraafplaatsen en crematoria (7.5)
Tabel grafrechten
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
Kosten taakveld Begraafplaats | 922 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -264 |
Netto kosten taakveld | 658 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 163 |
Totale kosten | 821 |
Opbrengst heffing | 444 |
Dekkingspercentage | 54% |
Marktgelden
- Beverwijk heft marktgelden voor de weekmarkt op woensdag. De mate van kostendekkendheid 2019 is 81% en daarmee lager dan begroot (99%). Dit komt met name omdat de opbrengst van de marktgelden lager is dan begroot. Verder zijn de energielasten iets hoger.
Tabel marktgelden
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
Kosten taakveld Bedrijvenloket | 74 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | 0 |
Netto kosten taakveld | 74 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 3 |
Totale kosten | 77 |
Opbrengst heffing | 62 |
Dekkingspercentage | 81% |
Havengelden
- Beverwijk heft zowel binnenhaven- als zeehavengelden. De opbrengst zeehavengelden in 2019 is hoger dan begroot waardoor de mate van kostendekkendheid met 97% hoger is dan begroot (92%).
Tabel havengelden
Kostendekkendheid heffing | bedrag (x €1.000) |
Kosten taakveld Economische havens | 605 |
Kosten Baggeren (1x per drie jaar) | 13 |
Inkomsten taakveld, exclusief heffing | -25 |
Netto kosten taakveld | 593 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead | 99 |
Totale kosten | 692 |
Opbrengst heffing | 672 |
Dekkingspercentage | 97% |