Jaarstukken 2019

Verkeer, vervoer en waterstaat

Parkeren

Parkeren (2.2)

Wat wil de raad bereiken?

De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid, onder andere door parkeerbeleid, vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Gratis parkeren op donderdagavond en zaterdag

  • Vanaf 1 januari 2019 is er op zaterdag structureel gratis parkeren in het centrum. Op donderdagavond is al eerder gratis parkeren geïntroduceerd. We zien op deze momenten dat er meer auto's in het centrum geparkeerd staan dan toen er nog wel regulering was.

Digitalisering parkeren

  • In oktober 2019 heeft het college besloten om per 2 maart 2020 kentekenparkeren in te voeren in de parkeerautomaten (actie collegeprogramma).

Investeren in publieke laadpunten

  • Er zijn 6 extra laadpalen met elk 2 laadpunten voor elektrische auto's geplaatst. Het gaat om locaties bij de Groenelaan bij de Romerkerkweg, Oostertuinen bij de Grote Houtweg, Laan van Diaspora bij de Bankenlaan, Plantage bij nummer 180, parkeerterrein Halve Maan (extra paal) en het Meerplein (extra paal).

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

  • Er zijn minder naheffingen opgelegd dan begroot. Het nalevingsgedrag wordt steeds beter en dat heeft consequenties voor het totaal aantal naheffingsaanslagen. Het gratis parkeren op koopavond en zaterdag in het centrum heeft ook consequenties.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Discussienota parkeren

  • Eind 2019 is gestart met het opstellen van een discussienota parkeren, als aanzet voor een toekomstbestendig parkeerbeleid. Met behulp van parkeertellingen is gekeken naar de beschikbare parkeercapaciteit, naar bekende bouwontwikkelingen in het centrum, en de impact hiervan op het bestaande beleid voor parkeernormen. Ook is gekeken naar de sturingsmogelijkheden van de parkeervergunningen. Het college biedt deze discussienota begin 2020 aan de raad aan.
ga terug