Jaarstukken 2019

Verkeer, vervoer en waterstaat

Economische havens en waterwegen

Economische havens en waterwegen (2.4)

Wat wil de raad bereiken?

Zeehaven De Pijp is een efficiënt en professioneel beheerde haven waarin bedrijfsleven en gemeente Beverwijk gezamenlijk optrekken om duurzaam economische meerwaarde te creëren

Duurzaam borgen zeehaven

  • Voor de beoogde verzelfstandiging van de Beverwijkse zeehaven zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd; opstellen van een concept-verzelfstandigingsovereenkomst, de waardering van de in te brengen eigendommen en voorbereidingen van de benoeming van onder meer de Raad van Commissarissen.
    Het onderzoek naar de staat van onderhoud en restlevensduur van de haveninfrastructuur buiten het Port Security-gebied is een arbeidsintensief proces. Deze studie heeft een directe relatie met de waardering van de gemeentelijke eigendommen met bijbehorende onderhoudsopgaven.
    Delen van de kadewand en kadeverharding van de Noorderkade binnen het Port Security-gebied zijn verbeterd
  • Er zijn peilingen uitgevoerd om de diepgang van de haven in beeld te brengen. Dit zorgt voor een goed beeld van de gebruiksmogelijkheden van de diverse kades in de haven.
    Deze informatie maakt ook inzichtelijk waar mogelijk baggerwerkzaamheden moeten plaatsvinden.
  • In samenwerking met de partners binnen het Centraal Nautisch Beheer (CNB) is de regionale havenverordening Noordzeekanaalgebied geactualiseerd. Deze verordening is door de raad vastgesteld in de vergadering van december 2019.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • Eind februari 2019 heeft de raad besloten tot een herziening van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied uit 2012. Deze herziening was, vooruitlopend op het vaststellen van een nieuwe Regionale Havenverordening in december 2019, nodig om een initiatief voor liquefied natural gas (LNG) bunkering als meer duurzame brandstof binnen het NZKG procedureel goed mogelijk te maken.
ga terug