Jaarstukken 2019

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer (2.1)

Wat wil de raad bereiken?

  • De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad. We zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit. Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.
  • Een goed onderhouden verkeersnetwerk.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Mobiliteitsvisie Beverwijk

  • We zijn gestart met de Mobiliteitsvisie Beverwijk, een herijking van het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan. Bestaand beleid en problemen zijn verkend. Er is een enquête gehouden onder bewoners en belanghebbenden. Ook is er een startbijeenkomst met de raad geweest. In 2020 moet de Mobiliteitsvisie klaar zijn, als "hoofdstuk" mobiliteit voor de Omgevingsvisie.

Verbinding A8-A9

  • Beverwijk neemt deel aan de planstudie Verbinding A8-A9. Samen met Heemskerk hebben wij gepleit voor het Heemskerk-alternatief. De provincie kiest net als de vorige collegeperiode voor het Golfbaan-alternatief. Wel biedt de nieuwe coalitie meer ruimte voor compensatie van de effecten op de leefbaarheid in de Broekpolder. De mogelijkheid tot verlenging van de samenwerking is eind 2019 aangeboden aan de raad.

Verbinding langzaam verkeer bij station

Doorfietsroute

  • Het uitvoeringsprogramma is in mei door de raad vastgesteld. Daarna is gestart met de verdere uitwerking van delen van het tracé. Bij de uitwerking van het tracé is participatie een belangrijke factor. Zo heeft voor de herinrichting van het kruispunt Zeestraat-Warande uitgebreide participatie plaatsgevonden.

Ontsluiting Noordpier

  • Samen met Tata Steel bekijken we of er mogelijkheden zijn voor een tweede ontsluiting Noordpier, nu via het terrein van Tata Steel. Na het gezamenlijke onderzoek zal duidelijk worden of deze optie werkelijk technisch (ruimtelijk) en financieel haalbaar is.
  •  De signalen vanuit Tata Steel zijn negatief. Begin 2020 wordt het onderzoek afgerond.

IJmond Bereikbaar

  • IJmond Bereikbaar heeft een positieve ontwikkeling doorgemaakt met duurzame mobiliteit. Door nauw samen te werken en kwalitatief goede inhoudelijke ondersteuning zijn steeds meer werkgevers in de regio actief en bewust bezig met een duurzaam mobiliteitsbeleid op personenvervoer (woon/werkverkeer). Denk hierbij aan fietsstimulering, samenrijden, het nieuwe werken en elektrisch vervoer. IJmond Bereikbaar is verder nauw betrokken bij de doorvertaling van het Klimaatakkoord naar regionale kansen en uitdagingen. De samenwerking met de gemeenten is pragmatisch en constructief. Ook is een jaarplan opgesteld op grond van de Regionale mobiliteitsvisie IJmond Bereikbaar en het Mobiliteitsfonds.

Tweede pont Noordzeekanaal

  • Met IJmond Bereikbaar is lobby gevoerd voor het in stand houden van de 2e pont Noordzeekanaal. Vanwege de bouwactiviteiten aan de nieuwe zeesluis heeft Rijkswaterstaat in maart 2019 besloten de sluizenroute tot en met 31 maart 2021 af te sluiten voor alle verkeer. Om de overlast voor inwoners en bedrijven in de IJmond zoveel mogelijk te beperken financiert Rijkswaterstaat de tweede pont en vaart deze nu de hele dag door (6.30 - 18.30 uur). Per dag steken 5.000 fietsers op deze manier het Noordzeekanaal bij IJmuiden over. Mede vanwege de storingsgevoeligheid van de huidige ponten wachten we op vervanging naar elektrische ponten door het GVB in 2021.

Aanpak verkeersveiligheid rond scholen

  • Een plan van aanpak is opgesteld voor verkeersveiligheid rond scholen, dit bestaat uit fysieke en gedragsmaatregelen. De raad heeft budget beschikbaar gesteld voor uitvoering van deze maatregelen. Eind 2019 zijn de eerste gesprekken met scholen gestart, om vervolgens een keuze te maken welke maatregelen de komende 2 jaar uitgevoerd gaan worden.

Onderhoudsprojecten

  • Bij alle herinrichtingen en onderhoudsprojecten heeft uitgebreid participatie plaatsgevonden met de direct belanghebbenden. De volgende onderhoudsprojecten zijn gereed gekomen: Begoniahof e.o., Zonnebloemlaan e.o., Graaf Janstraat e.o., kruispunt Spoorsingel - Laan der Nederlanden, Groenelaan, Meerstraat (zuid), Industrieweg.
  • Bij de oversteekplaats voor langzaam verkeer op de Plesmanweg bij de Gladiolenlaan is een verkeersonderzoek gestart naar mogelijke verbeteringen aan de verkeersveiligheid.
  • Voorbereidingen zijn gestart voor de volgende grootschalige onderhoudsprojecten: Alkmaarseweg-zuid, kruispunt Zeestraat - Warande, Parallelweg (noordelijk gedeelte), doorfietsroute, Plesmanweg (in fasen), Zuiderkade.
  • We zijn gestart met voorbereidingen voor de volgende onderhoudswerken in woonstraten en -wijken: Staatsliedenbuurt (Thorbeckeweg e.o.), Warande (Laan van Blois e.o.), Pilotenbuurt (van Riemsdijklaan e.o.) en parkeerterrein winkelcentrum Plantage.

Verkeersregelinstallaties

  • De vervanging van de verkeersregelinstallaties op de kruisingen Kuikensweg - Plesmanweg en Laan der Nederlanden - Plesmanweg zijn in voorbereiding genomen. Ook is onderzoek gedaan naar verkeerstechnische oplossingen op de kruispunten Zeestraat - Warande (doorfietsroute) en de kruispunten op de Alkmaarseweg-zuid.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Meerplein

  • De herinrichting van het Meerplein en eventuele bouwontwikkelingen op deze locatie is gekoppeld aan de uitwerking van de "Knooppuntenstudie". Zie hiervoor ook taakveld ruimtelijke ordening

Proef snelheidsadvies bij verkeersregelingen

  • Het is niet mogelijk om een proef snelheidsadvies bij verkeersregeling te houden (motie raad snelheidsadvies haasje/schildpad). Er is geen verkeersregelinstallatie die hier technisch / praktisch geschikt voor is. Als alternatief is gekeken naar een wachttijdvoorspeller met vertrektijden van de pont in de fietsroute Velserweg - Vondellaan. Vanwege het effect op de verkeersveiligheid is ook dit niet mogelijk. Bezwaar is dat meer fietsers die de pont willen halen door rood gaan rijden.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • We vinden het belangrijk dat inwoners en andere belanghebbenden kunnen inspreken op voorgenomen maatregelen voor projecten. Deze participatie vraagt soms een grotere inzet dan vooraf gedacht en in sommige gevallen tot een langere doorlooptijd van projecten dan gepland. Door goede participatie wordt de kennis van bewoners en weggebruikers beter benut voor een veilige weginrichting. Voorbeelden zijn:
    • Proef afsluiting Alkmaarseweg-Noord
    • Proef Laan van Blois
    • Ontsluiting Noordpier / verkeer Zeecroft
    • Aanpassingen rotonde Watermolen (Broekpolder) (afgerond)
ga terug