Jaarstukken 2019

Bestuur en ondersteuning

Financiële toelichting

Bestuur (0.1); nadelig saldo €768 dzd

  • De lasten op taakveld 0.1 zijn hoger, hoofdzakelijk door de actualisatie van de pensioenvoorziening van huidige en gewezen wethouders. De hoogte van de voorziening is aan de hand van de actuariële berekeningen opnieuw berekend. De verlaging van de rekenrente van de pensioen is verlaagd (van 1,557 naar 0,29%) en heeft geleid tot een storting in de voorziening van €905 dzd.
  • De actualisatie van de voorziening wachtgeld ex-bestuurders heeft geleid tot een vrijval van €27 dzd, wat de oorzaak is van de hogere baten.

Burgerzaken (0.2); nadelig saldo €35 dzd

  • In 2019 zijn er meer reisdocumenten aangevraagd dan er geraamd waren, hierdoor zijn de inkomsten hoger en de lasten hoger dan begroot
  • De hogere inkomsten en uitgaven worden ook veroorzaakt door meer naturalisaties
  • In 2019 is een start gemaakt om burgerzakenproducten verder te digitaliseren, waardoor de ICT-kosten op dit taakveld hoger zijn uitgevallen. Het budget dat hiervoor beschikbaar is staat begroot op taakveld 0.4.

Beheer overige gebouwen en gronden (0.3); voordelig saldo €45 dzd

  • Het nadeel van €94 dzd op de lasten bestaat uit hogere onderhoudskosten en werkzaamheden door derden voor diverse gebouwen. Hiervan is een deel doorbelast naar medegebruikers van onroerend goed en zijn gronden verkocht. Hierdoor is er een voordeel op de baten van €139 dzd.

Overhead (0.4); nadelig saldo €414 dzd

Overhead (x € 1.000)

Aangepaste begroting 2019

Werkelijk 2019

Verschil W-B

1. Personeel

7.152,5

7.370,4

-217,9

2. ICT

1.381,3

1.214,5

166,8

3. Huisvesting en Facilitair

2.390,2

2.708,2

-318,0

4. Uitbestede diensten

1.091,0

1.081,3

9,8

5. Doorbelasting naar grexen

-81,5

-27,0

-54,5

Totaal

11.933,7

12.347,5

-413,8

  1. Personeel; in 2019 is er formatieruimte van een deel van de teammanagers opgevangen met tijdelijke inhuur, dit heeft geleid tot hogere lasten dan begroot
  2. ICT; de onderschrijding van €166 dzd komt hoofdzakelijk door het budget digitale dienstverlening dat in 2019 niet volledig is uitgegeven. Er was circa €200 dzd beschikbaar, waarvan €148 dzd incidenteel. Het college verzoekt om €37 dzd over te hevelen naar 2020 voor projecten die in gang zijn gezet.
  3. Huisvesting en facilitair; de onderhoudskosten van het stadhuis en bedrijfsgebouw zijn structureel toegenomen. Alle verlichting in het stadhuis is vervangen, ook moest veel leidingwerk vervangen worden. In 2020 wordt onderzocht wat de onderhoudskosten voor de komende jaren zijn en hiervan zal melding worden gedaan in de P&C-cyclus.
  4. Uitbestede diensten; minimale afwijking.
  5. Doorbelasting naar grexen; het nadeel van €55 dzd in de doorbelasting van de grexen is ontstaan doordat medewerkers minder uren geschreven hebben op grexen.

Treasury (0.5); voordelig saldo €14 dzd

  • De garantstellingsprovisie van de HVC en de ontvangen rente van de SVn zijn hoger dan begroot.

OZB woningen (0.61); voordelig saldo €27 dzd

  • De opbrengsten zijn hoger omdat de totale waarde van de woningen hoger was dan werd gedacht bij de vaststelling van het tarief. Per saldo gaat het om een minimale afwijking van 0,6%.

OZB niet-woningen (0.62); voordelig saldo €21 dzd

  • De opbrengsten zijn hoger door voornamelijk minder leegstand dan bij de vaststelling van het OZB niet woningen tarief werd ingeschat. Per saldo gaat het om een minimale afwijking van 0,5%.

Parkeerbelasting (0.63); nadelig saldo voor resultaatbestemming €49 dzd

  • De baten van de naheffingen zijn lager dan begroot, dit nadeel is verevend met de parkeerreserve.

Belastingen overig (0.64);nadelig saldo €101 dzd

  • Door mutaties in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren zijn baten en lasten hoger.
  • De opbrengsten reclame en precario bovengronds zijn lager dan begroot. Er is minder gebruik gemaakt van gemeentegrond en er wordt op minder plaatsen reclame-uitingen toegestaan.

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7);voordelig saldo €752 dzd

  • De werkelijke inkomsten uit het gemeentefonds zijn voor uitkeringsjaar 2019 hoger dan de geraamde inkomsten (€696 dzd). De raming van de uitkering uit het gemeentefonds is de stand van de septembercirculaire. Het effect van de decembercirculaire is niet meer in de begroting verwerkt. Over de jaren 2017 en 2018 is nog €61 dzd uit het gemeentefonds ontvangen. De vergoeding van de gemeente Heemskerk voor VO-leerlingen is €5 dzd lager dan begroot.
  • In december 2019 is er een decentralisatie-uitkering van €279 dzd ontvangen voor het project 'slimme en duurzame mobiliteit Metropool regio Amsterdam'. Het project wordt uitgevoerd door de ODIJ aan wie de uitkering is doorbetaald. Zie hiervoor ook de financiële toelichting bij programma verkeer, vervoer en waterstaat.
  • In december 2019 is een decentralisatie uitkering ontvangen voor uitvoering van het Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie en drie uitkeringen voor de uitvoering van het Klimaatakkoord. In totaal gaat het om €312 dzd. Deze middelen zijn nog niet besteed, het college stelt daarom voor dit bedrag te storten in de algemene reserve. Via de P&C cyclus zal aan de raad worden voorgesteld hoe deze middelen bestemd kunnen worden en te dekken uit de algemene reserve.

Overige baten en lasten (0.8)

  • De baten zijn lager door het effect van de ingediende btw-suppletie over 2014.
  • De lasten zijn hoofdzakelijk hoger doordat de voorziening voormalig personeel is geactualiseerd.
ga terug