Jaarstukken 2019

Verkeer, vervoer en waterstaat

Financiële toelichting

Verkeer en vervoer (2.1); voordelig saldo €79 dzd voor reservemutatie

(bedragen x €1.000)

Begroot

Werkelijk

Verschil W-B

Dagelijks beheer en onderhoud

3.044

3.052

-8

Verkeersmaatregelen en VRI's

742

665

77

Openbare verlichting

680

724

-44

GVVP

395

223

172

Groot onderhoud

1.832

1.671

162

Slimme en duurzame mobiliteit

0

279

-279

Saldo

6.693

6.614

79

  • Bij het dagelijks beheer en onderhoud zijn zowel de baten als de lasten iets lager dan begroot, per saldo is de afwijking minimaal.
  • Het budget voor verkeersmaatregelen en VRI's is niet volledig benut. De vervanging van VRI's is uitgesteld in afwachting van de uitwerking van de doorfietsroute, de Alkmaarseweg en de mobiliteitsvisie. In het saldo is een bijdrage van gemeente Heemkerk verwerkt voor de gezamenlijke aanpassing van de VRI's voor een betere doorstroming van de busroute (KAR).
  • Het budget voor openbare verlichting is overschreden. De overschrijding bestaat uit kosten herstelschade aan lichtmasten, kabelstoringen en energielasten.
  • De lasten voor GVVP maatregelen zijn lager dan begroot. Daar waar het kan worden GVVP maatregelen 'meegenomen' in reconstructieprojecten waarvoor kredieten zijn aangevraagd. Dan hoeft er geen beroep te worden gedaan op dit budget. Verder zijn enkele op zichzelf staande verkeersaanpassingen voorbereid, deze leiden tot uitvoering en lasten in 2020. Het voordelig resultaat hiervan wordt gestort in de bestemmingsreserve wegen, dit betreft €115 dzd.
    Het uitwerken van de ambities opstellen Mobiliteitsvisie en het onderzoek langzaam verkeer Centrum-station-Parallelweg zijn nog niet gereed en het incidentele budget is niet volledig besteed. Hiervoor vraagt het college een budgetoverheveling aan.
  • Het saldo van de projecten groot onderhoud is positief. Naast de reconstructieprojecten waarvoor kredieten beschikbaar zijn gesteld, is groot onderhoud uitgevoerd in diverse straten. De grootste klussen waren de Laan der Nederlanden en de Industrieweg. Het voordelige resultaat wordt gestort in de bestemmingsreserve wegen, dit betreft €162 dzd. In de jaren dat er meer groot onderhoud uitgevoerd moet worden kan een beroep gedaan worden op deze reserve.
  • De kosten voor het project Slimme en duurzame mobiliteit in de metropool regio Amsterdam bedragen €279 dzd. De omgevingsdienst IJmond heeft dit project uitgevoerd op basis van het plan "Gebiedsaanpak IJmond bereikbaar". Deze kosten worden gedekt door een uitkering van €279 dzd van het Rijk die in december is ontvangen als onderdeel van de algemene uitkering. Zie hiervoor Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7). Per saldo is er geen voor- of nadeel

Parkeren (2.2); voordelig saldo €134 dzd

  • Het saldo van de baten en lasten (inclusief overhead) van parkeren worden verevend met de parkeerreserve. Omdat het saldo beter is dan begroot, hoeft er minder uit de parkeerreserve te worden gehaald dan begroot.
  • De lasten zijn €193 dzd lager dan begroot, de grootste afwijkingen betreffen lage onderhoudslasten voor de fietsenstalling en parkeerautomaten. Verder wordt er steeds minder contant betaald, daarom hoeven de parkeerautomaten minder vaak geleegd te worden.
  • De baten zijn lager dan begroot omdat er nog geen overeenkomst is voor de compensatie van gederfde parkeerinkomsten van de straten die in het weekend in gebruik zijn door de Bazaar.

Toelichting parkeren totaal

  • De baten en lasten die betrekking hebben op parkeren worden verevend met de parkeerreserve. Deze baten en lasten worden in de begroting op 3 taakvelden verantwoord:
    • Parkeerbelasting (0.63); opbrengsten straatparkeren en naheffingen
    • Openbare orde en veiligheid (1.2); lasten parkeerhandhaving
    • Parkeren (2.2); beleid, aanleg en onderhoud parkeerplaatsen, parkeerautomaten, parkeervergunningen, beheerkosten fietsenstalling Stationsplein
  • Bij deze 3 taakvelden is toegelicht wat het resultaat is en de reservemutatie. In onderstaand overzicht is weergegeven wat het effect op de parkeerreserve is. In totaal is er €149 dzd onttrokken aan de parkeerreserve. Dit is €106 dzd minder dan begroot en dit is voordelig voor het parkeerfonds.

Taakveld (bedragen x €1.000)

Begroot

Werkelijk

Verschil

Effect op parkeerreserve

B-W

0.63 Parkeerbelasting

Ink

-1.130

-1.081

-49

0.63 Parkeerbelasting incl overhead

Uitg

3

3

0

0.63 Storting in reserve

1.127

1.078

49

Minder storten dan begroot

1.2 handhaving

Ink

0

0

0

1.2 handhaving incl overhead

Uitg

483

472

11

1.2 Onttrekken aan reserve

-483

-472

-11

Minder onttrekken dan begroot

2.2 Parkeren

Ink

-192

-133

-59

2.2 Parkeren incl overhead

Uitg

1.092

888

204

2.2 Onttrekken aan reserve

-900

-755

-144

Minder onttrekken dan begroot

Saldo

-256

-149

-106

Economische havens en waterwegen (2.4); voordelig saldo €104 dzd

  • De onderhoudslasten en lasten Port Security zijn hoger dan begroot.
  • De Beverwijkse zeehaven De Pijp is een transitohaven (doorvoerhaven) waarbij wijzigingen in vraag en aanbod bij het bedrijfsleven zich direct vertalen in de jaarcijfers. De baten van binnenhavengelden zijn lager dan begroot. De overslag van boomstammen is tijdelijk gestagneerd omdat bij de klant voldoende product in eigen land voorhanden was. Hierdoor was minder import noodzakelijk. Dit resulteerde, samen met een terugval in de containeroverslag, in een afname van het aantal binnenvaartschepen in Beverwijk.
    De baten van de zeehavengelden zijn hoger dan begroot. Ten opzichte van 2018 nam de overslag van klinkers flink toe. De klinkers werden in zeeschepen aangevoerd en daarna via binnenvaartschepen naar de eindbestemming getransporteerd. Volledigheidshalve merken we nu al op dat de aanvoer van klinkers in 2020 helemaal vervalt doordat er voor een andere manier van importeren is gekozen. De overige afwijking zijn met name het gevolg van ‘gewone’ marktwerking.
ga terug