Jaarstukken 2019

Sociaal domein

Maatwerkvoorzieningen (Wmo)

Maatwerkvoorzieningen (Wmo) (6.6)

Wat wil de raad bereiken?

Het bieden van materiële voorzieningen aan inwoners zodat zij zelfstandig een huishouden kunnen voeren en kunnen deelnemen aan het maatschappelijk verkeer

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Wmo maatwerk; effect abonnementstarief

  • 1 januari 2019 is landelijk het abonnementstarief van kracht geworden voor de eigen bijdrage aan Wmo maatwerkvoorzieningen. Voor 2019 was de hoogte van de eigen bijdrage onder meer afhankelijk van het inkomen. Dit is gewijzigd in een vast tarief van €17,50 per vier weken per huishouden (Vanaf 1-1-2020 €19,- per maand). Deze ontwikkeling heeft een tweetal gevolgen:
  1. de inkomsten voor gemeente Beverwijk uit eigen bijdragen zijn verminderd.
  2. inwoners die voorheen op eigen financiële kracht een oplossing vonden, doen nu een beroep op de gemeente omdat ondersteuning vanuit de Wmo veel voordeliger is. Het abonnementstarief zorgt voor een aanzuigende werking.
  • Dit effect komt naast de autonome groei van de dubbele vergrijzing: er komen steeds meer ouderen en deze ouderen worden steeds ouder. Ook op deze factor heeft gemeente Beverwijk geen invloed.

VN-verdrag Handicap; gevolgen

  • Gemeenten zijn sinds de ratificatie in 2016 verplicht om in hun beleid aan te geven hoe zij in het sociaal domein uitvoering geven aan het VN-verdrag handicap.
    De Rekenkamercommissie van Beverwijk heeft in 2019 meegedaan met het Doemee onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies om in kaart te brengen of de gemeentelijke beleidsplannen voldoen aan deze verplichting. In de resultaten van het onderzoek is opgenomen dat gemeente Beverwijk zich in de verkennende fase voor het inclusiebeleid bevindt en daarbij de eerste goede stappen in het sociaal domein heeft gezet.

Doelgroepenvervoer (RegioRijder); verbeteren dienstverlening

  • Het leerlingenvervoer in Zuid-Kennemerland en het Wmo-vervoer in de gehele regio zijn opnieuw aanbesteed. Resultaat is dat Zuid-Kennemerland per augustus 2019 deelneemt aan het leerlingenvervoer in het systeem van Regiorijder.
  • Tegelijkertijd zijn de prestaties van het doelgroepenvervoer als geheel verbeterd, onder andere door het inrichten van het regionaal coördinatieteam. (RCT)
  • Uit tevredenheidsonderzoeken in juni 2019 komt naar voren dat de gebruikers (inwoners/leerlingen) tevreden zijn over de dienstverlening van Regiorijder.
ga terug